Pirjo Järvinen: Vastaanottokeskusten lakkauttaminen lyhytnäköistä7.4.2016 14:45

Pirjo Järvinen, Keski-Suomen kokoomusnaiset hallituksen jäsen, Äänekosken kokoomusnaiset hallituksen jäsen

Suurin osa vastaanottokeskuksista ehti toimia alle vuoden.

Suomeen perustettiin monta vastaanottokeskusta kovalla vauhdilla, mikä vaati paljon muitakin resursseja kuin vain rahaa. Aluksi paikalliset asukkaat eivät hyväksyneet, tehtiin valituksia. Kun saatiin valitukset kumottua, hankittiin henkilökunta, tilat, lapsille koulumahdollisuus jne. Turvapaikanhakijoille järjestetään suomen kielen koulutus, opetetaan suomalaisia tapoja ja sääntöjä. Mielestäni näin suuri hanke oli aivan turha ja kallis. Olisi satsattu turvapaikka- hakemusten käsittelyyn niin paljon resursseja, ettei hakija joudu odottamaan päätöstä kuukausia. Sijoitustarvekin olisi jäänyt lyhytaikaiseksi, eikä vastaanottokeskuksia olisi tarvinnut perustaa näin suurta määrää.

Olen läheltä seurannut yhden vastaanottokeskuksen toimintaa, jonka vetäjä teki alussa kuukausitolkulla 12 - 16 tuntista työpäivää saadakseen kaiken kuntoon. Nyt kun vihdoin homma saatiin pyörimään ja paikallinen väestökin alkoi tottumaan maahanmuuttajiin, toiminta lakkaa.

Surullisinta lakkautuspäätös on myös niiden yrittäjien kohdalla, jotka ostivat tilat vastaanotto-keskukselle velkarahalla. Toiminta-aika jää vain alle vuoden, mikäli tiloihin ei saada uutta yritystoimintaa. Tilojen hankintapäätökset tehtiin siinä uskossa, että vastaanottotoiminta kestäisi vuosia. Maahanmuuttoviraston ilmoittamien lakkautusten jälkeen SPR:n keskuksiin jää n. 10.000 turvapaikkaa. Muut kuin SPR:n keskukset suljetaan.

Turvapaikanhakijamäärien noustua kaikkialla Euroopassa vuonna 2015 myös Suomeen tuli ennätysmäärä hakijoita, lähes 32 500 henkilöä. Suomeen turvapaikanhakijoita tuli n. 200 henkilöä viikossa, nyt määrä on pudonnut puoleen.

Turvapaikkahakemuksia 2015 EU:n jäsenmaissa tehtiin 1 349 638. Syyrialaisten turvapaikan-hakijoiden määrä nousi kolminkertaisesti edelliseen vuoteen verrattuna ja heitä oli lähes 370 000 henkilöä. Vuonna 2014 Euroopan unionin jäsenmaissa sekä Sveitsissä ja Norjassa tehtiin 660 000 uutta turvapaikkahakemusta.

Toivoa sopii, että tilanne maailmalla rauhoittuu ja pärjätään tuolla SPR:n 10.000 turvapaikan resurssilla jatkossa.

Äänekoski 1.4.2016

Pirjo Järvinen

Keski-Suomen Kokoomusnaiset ry.

hallituksen jäsen

Kommentoi kirjoitusta

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.