Olipa viikko, mutta pahempaa on tulossa - Ulla Palmu16.3.2020 10:55

Ulla Palmu

Jos blogiin riittäisi vain yksi sana, se olisi korona tai COVID-19. Olemme hankalassa tilanteessa.

Tammikuussa 2020 Kiinasta kuului kummia, joku tauti Wuhanissa levisi kulovalkean tavoin. Vähitellen tietoa tuli lisää. Kuitenkin lääkäri, joka taudin toi julkisuuteen, joutui systeemin hampaisiin. Vielä pahempi oli, että hän sai itse sen taudin ja menehtyi myöhemmin. Etelä-Koreastakin kuului uutisia samankaltaisesta sairaudesta. Tammikuun lopussa Inarissa kiinalainen turisti hakeutui terveyskeskukseen ja sitä tietä Lapin keskussairaalaan. Häneltä löytyi koronavirus. Tilanne oli kuitenkin nopeasti ohitse, potilas toipui ja palasi kotimaahansa.

Meni kuukausi, helmikuun lopussa ensimmäinen suomalainen potilas. Tartunta oli peräisin Milanosta. Jäljitettiin kontaktit, heidät ohjeistettiin. Meni toista viikkoa siten, että uusia tapauksia tuli 1 - 4/päivä. Asiaa hoidettiin edelleen epidemiologisten systeemien mukaan. 10.3.2020 todettuja oli yhtenä päivänä 11 ja siitä tilanne on kiihtynyt. Positiiviset tulokset ovat alkaneet kasvaa eksponentiaalisesti. Testausten suhteen noudatettiin aika tiukkaa linjaa, koska testejä ei ollut kovin hyvin saatavilla.

Tuosta 10.3. ei ole vielä viikkoakaan ja nyt on todettu, että olemme epidemiavaiheessa. Yksittäisiä potilaita ei enää välttämättä testata, diagnoosit tehdään taudinkuvan pohjalta.

PoNyt testejä tehdään lähinnä vakavasti sairastuneille ja henkilökunnalle.

Testejä käytetään vakavasti sairaiden kohdalla ja terveydenhuoltohenkilökunnan kohdalla. Myös lääkäreitä ja hoitajia on sairastunut. He ovat ennen sairastumistaan olleet tekemisissä potilaiden ja muun henkilökunnan kanssa. Pohjois-Italian lisäksi tartuntoja on tullut Itävallan hiihtokeskusalueilta. Tällä hetkellä positiivisia testaustuloksia on yli 250.

Koko maailmassa tilanne on todettu pandemiaksi. Eri maat ovat hoitaneet taudin jäljitystä ja estämistä eri tavoilla. Kiinassa tiukat sulut ovat osoittautuneet tehoaviksi. Edelleen kuitenkin Kiina on maa, jossa sairastuneita on eniten. Nyt Eurooppa on riskissä ja tapausten määrä kaikissa Euroopan maissa on kasvussa.

Suomessa varsinkin nettipalstojen besserwisserit ovat syyttäneet poliitikkoja ja THLsta asian huonosta hoidosta. Puskista on helppo huudella. Tautikontaktien jäljitys on onnistunut, karanteenit on hoidettu hyvin. Tähän mennessä sairastuneista vain jokunen on tarvinnut sairaalahoitoa. Selvää on, että tapausten määrä kasvaa huomattavasti, on ennakoitu n 35 % sairastuvan, mahdollisesti vieläkin useamman.

Mikä on oleellista juuri nyt? Hyvin yksinkertaiset asiat: huolellinen käsien pesu, riittävä etäisyys naapuriin, aivastaminen/yskiminen kertakäyttönenäliinaan tai olkavarteen/kainaloon, suurten yleisötapahtumien peruminen, ei turhaa matkustelua ulkomaille, myös kotimaassa kriittinen suhtautuminen matkustamiseen, ei vierailla ikäihmisten tai vaikeata perussairautta potevien luona, sairaana jäädään kotiin, etätyömahdollisuus. Ikääntyneisiin omaisiin pidetään yhteyttä puhelimitse.

Olisiko jotain pitänyt tehdä toisin? Minun mielestäni ei. Tämä on tauti, joka käyttäytyy näin. Nyt on tärkeätä, että THL:n ja hallituksen ohjeita noudatetaan. On myös tärkeätä, että pidämme huolta toisistamme. Yhteisöllisyys ja yhteistyö on tärkeätä. Olemme yhteiskuntana ison haasteen edessä, ei ole syytä sooloilla, ei ole syytä tehdä tästä poliittista kysymystä. Tämä on meidän kaikkien yhteinen taistelu. Niinistön sanoin fyysisesti kaukana, henkisesti lähellä. Nyt on terveys tärkeätä, talous syöksyy, sille emme mitään voi. Mutta yhteistyöllä ja toisiamme kannustaen me selviämme ajan kanssa siitä taloudellisesta ahdingostakin.

Ulla Palmu

Saarijärven Kokoomusnaisten puheenjohtaja

Kirjoitusta on viimeksi muokattu: 16.3.2020 11:19

Kommentoi kirjoitusta

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.