Naisnäkökulmasta - Maija Karikoski-Kokki14.4.2020 11:37

Muutamassa kuukaudessa maailma on muuttunut paikaksi, jota varjostaa epävarmuus. Kiinasta lähtenyt korona-virus on levinnyt lähes joka kolkkaan nopeasti. Kukaan ei pysty sanomaan kuinka kauan tätä kestää ja se tekee näistä päivistä ongelmallisia niin tavallisille ihmisille kuin koko kansakunnalle. Suomessa ratkaiseva ajankohta oli maaliskuun 18. päivä, jolloin tuli voimaan koko maata käsittävä poikkeuslaki. Se antoi luvan hallitukselle asettaa rajoituksia koko yhteiskuntaan suitsien mm. yksilön vapautta ennen näkemättömällä tavalla, mm. Uusimaa eristettiin. Samaan aikaan talouden syöksykierre alkoi.

Samantyyppistä lamaa on viimeksi nähty 1990- luvulla, jolloin Suomi kävi myös syvällä muiden maiden ohella. Kuntienkin talous romahti eikä leikkauslistoilta voitu välttää oikeastaan millään saralla. Vaikutukset tuntuivat myös terveydenhuollossa, vaikka esimerkiksi rintasyöpäseulontoja voitiin jatkaa tuolloinkin lähes samansuuruisina kuin ennen lamaa.  Nämä vuonna 1987 alkaneet kuntien maksamat oireettomien naisten seulonnat toteutetaan kahden vuoden välein. Toiminnassa on ollut vain pieniä ikäluokkapoikkeamia riippuen kuntien rahatilanteesta. Kuluneiden yli kolmenkymmenen vuoden ajan naiset ovat käyneet kiitettävästi mammografiakuvauksissa, osallistumisprosentti on ollut lähes 90 koko ajan. Kaikki rintasyövät eivät valitettavasti tule näissä kuvauksissa esille, mutta kuitenkin niissä saadaan selville noin kaksi kolmasosaa vuosittain löytyvistä rintasyövistä. Seulonnat koskivat pitkään vain 50–59 -vuotiaita naisia, mutta vähitellen kuvattavia ikäluokkia on saatu lisättyä niin, että nykyään vanhimmat kuvattavat ovat 69-vuotiaita.

Syöpäsäätiön järjestämät Roosa-nauha -keräykset tulivat Suomeen Yhdysvalloista 2000-luvun alussa ja ne ovat olleet tukemassa naisten syöpien, etenkin rintasyövän vastaisessa taistelussa. Hyväntekeväisyyskeräys tuotti esimerkiksi viime vuonna ennätykselliset 2,8 miljoonaa euroa. Valtiolta saatua tutkimusrahoitusta on näin saatu vahvistettua merkittävästi ja hoidon kehittämistä on voitu jatkaa. Keräysvaroja annetaan myös potilaiden ja omaisten neuvontaan. Kampanjan tunnushan on vaaleanpunainen nauha, jonka suunnittelijoina ovat toimineet vuosittain vaihtuvat tunnetut suomalaiset taiteilijat. Keräys on voimassa koko vuoden, mutta virallinen kampanja- ja keräyskuukausi on ollut yleensä lokakuu.

Korona-viruksesta huolimatta tämän vuoden rintasyöpäseulonnat jatkunevat normaalisti, vaikka osallistujien määrä onkin poikkeustilanteesta johtuen puolittunut alkuvuoden ensimmäisistä kuukausista. Seulonnan osallistumisprosentti noussee kuitenkin entiselleen, kun pandemiasta selvitään.  On kuulemma Suomi pahemmastakin selvinnyt. Uskotaan tulevaisuuteen.

Maija Karikoski-Kokki

Saarijärvi