Ehdokkaat eivät saa jäädä yksin kohdattuaan vihapuhetta - Anniina Runtuvuori-Salmela11.2.2021 20:01

Anniina Runtuvuori-Salmela

Kevään nouseva teema ainaiselta tuntuvan koronakeskustelun rinnalla ovat kuntavaalit. Puolueet kannustavat aktiivisesti ihmisiä lähtemään ehdolle tai ehdokkaiden taustatueksi. Moni onkin jo lähtenyt mukaan, mutta vielä tarvitaan lisää ehdokkaita tuomaan erilaisia näkökulmia kaikkiin kuntiin.

Kuntavaaliehdokkaiden löytäminen on aina ollut haastavaa, mutta erityisesti viimeisimpien vaalien aikana, ehdokashankinta on vaikeutunut entisestään. Tähän on varmasti useita syitä. Yksi näistä syistä on lisääntynyt vihapuhe.

Vihapuhe voi olla vaaliteltoilla ilmenevää sanallista hyökkäystä yksittäistä ehdokasta tai hänen taustahenkilöään kohtaan. Tällöin vihapuhe ei yleensä edes liity kyseiseen henkilöön millään tavalla, vaan on kohdistettu joko tiettyä puoluetta tai sukupuolen edustajaa kohtaan. Vihapuhe voi olla hetkellinen tunteenpurkaus, tai se voi henkilöityä jotakuta kohtaan ja tulla pitkäaikaiseksi riesaksi.

Näissä tilanteissa ei kannata jäädä yksin. Keskustele muiden kampanjoijien kanssa. Puhukaa ja sopikaa, että tuette toisianne tällaisissa tilanteissa, jos tunnette jäävänne yksin. Tai jos näette, että joku saa osakseen asiatonta kohtelua, menkää tueksi.

Uusimpia ja yleistyvimpiä vihapuheenmuotoja ovat sosiaalisessa mediassa tapahtuva hyökkääminen ja maalittaminen. Netissä asuvat trollit vääristelevät puheita ja levittävät disinformaatiota. Pelottavimpia ovat omilla kasvoilla ja nimellä tapahtuvat hyökkäykset ja uhkailut. Mitä tällaiset henkilöt pystyvätkään todellisuudessa tekemään, jos voivat huoletta uhkailla ja käyttäytyä aggressiivisesti. Kaikki tilanteet eivät edes tule uhrin tietoisuuteen.

Tämä saattaa olla yksi suurimmista syistä, miksi erityisesti naiset ja vähemmistöön kuuluvat henkilöt saattavat jättäytyä pois politiikasta. Vaalien alla vihapuhe yleistyy ja naiset kokevat vihapuhetta miehiä enemmän. Naiset useammin miettivät, minkälainen riski ehdolle lähteminen on heidän perheilleen ja läheisilleen. Näin ei pitäisi olla. Ehdolle asettuminen ei saisi olla uhka ehdokkaalle tai tämän lähipiirille, varsinkaan lapsille ja heidän koulunkäynnilleen.

Jotta uusia ehdokkaita ja vaikuttajia saataisiin tulevaisuudessakin ja poliittinen keskustelu voisi olla avoimempaa, kaikkien puolueiden tulee kouluttaa jäsenistöään rakentavaan keskusteluun. Puolueet ovat vastuussa ehdokkaidensa käyttäytymisestä sekä ulosannista. Ehdokkaat ovat puolueidensa käyntikortti. Hyvässä ja pahassa.

Ei yksistään riitä, että ehdokkaita koulutetaan kohtaamaan muita henkilöitä. Puolueilla tulisi olla olemassa järjestelmä, jossa on valmiit toimintamallit ehdokkaille sekä jäsenistölle. Toimintamalleista nähdään, miten tulee toimia, kun kohtaa vihapuhetta. Tapahtui se sitten kasvotusten tai sosiaalisessa mediassa.

Kun luodaan toimintamalleja, yhteistyö viranomaisten kanssa on merkittävässä roolissa. Mallit voisivat sisältää ratkaisuja seuraaviin ongelmatilanteisiin. Mitä ehdokkaat ja taustajoukot voivat lakiin nojaten tehdä, kun kohtaavat vihapuhetta. Millainen vihapuhe vaatii viranomaistoimia ja milloin riittää henkilön estäminen sosiaalisen median kanavissa. Tai mitä he voivat tehdä, kun vihapuhe alkaa vaikuttaa normaaliin arkeen tai muuntuu vainoamiseksi. Miten viranomaiset tai terveydenhuolto voivat auttaa vihapuhetta kohdanneita. Nämä ovat vain jäävuorenhuippu vihapuhetta kohdanneiden kysymystulvassa.

Hyvä lähde lukea vihapuheesta ja vaaleista löytyy esimerkiksi #vaalitilmanvihaa -kampanjasta naisjärjestöt yhteistyössä (NYTKIS) ry:n nettisivuilta. Myös poliisi, vaalit.fi ja THL ovat tehneet omat sivustonsa koskien vihapuhetta.

Ehdokkaat eivät kuitenkaan saa jäädä yksin painimaan vihapuheen ja sen aiheuttamien ongelmien kanssa vaan puolueiden on sitouduttava olemaan heidän tukenaan. Ovathan ehdokkaatkin sitoutuneet puolueeseensa ja ottaneet puolueen ”leiman otsaansa”, jopa loppuelämänsä ajaksi.

Anniina Runtuvuori-Salmela

Keski-Suomen kokoomusnaisten hallituksen jäsen

Jyväskylän kokoomusnaisten hallitusen jäsen

Kuntavaaliehdokas Jyväskylässä

Kirjoitusta on viimeksi muokattu: 11.2.2021 20:05

Kommentoi kirjoitusta

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.