Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakka hämmästelee Tallink Siljan henkilöstöjohtaja Vahur Ausmeesin ajattelua, jossa raiskauksen uhri syyllistetään häneen kohdistuvasta väkivallasta. Ausmeesin mukaan naiset ottavat alkoholin käytöllään tietoisen riskin tulla raiskatuiksi. Toivakan mukaan jokaisen pitää miettiä oman alkoholin käyttönsä rajoja, mutta se on täysin raiskauksista erillinen keskustelu. ”Naisen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen säilyy humalassakin eikä humalatilalla voida mitenkään oikeuttaa rikosta. Raiskaajien tässä pitäisi miettiä omaa käytöstään ja raiskauksen uhreja syyllistävien henkilöstöjohtajien. Missä ovat ohjeet miesten sopivalle pukeutumiselle ja käytökselle?” Toivakka puuskahtaa. Toivakka muistuttaa, että Suomessa on edelleen tavattoman korkea kynnys ilmoittaa raiskauksesta. Uhrin syyllistäminen nostaa tätä kynnystä kertoa kohtaamastaan väkivallasta ja hidastaa uhrin toipumista. Toivakan mukaan raiskausten uhrien syyllistämisellä naiset yritetään pelotella kotiin itsensä suojelemiseksi ja vahvistetaan jo olemassa olevia pelkoja. ”Maailmaa ei saa rakentaa sen ajatuksen varaan, että naisten liikkumatila olisi kapeampi kuin miesten. Rikos on aina rikos, ja syy on aina tekijässä,” Toivakka sanoo.
Henna Virkkunen avasi kampanjansa 29.3. Jyväskylässä kauppakeskus Forumissa pidetyllä tapahtumalla. Tunnelma oli iloinen ja menevä.
Kesän Perhelomien ja Isovanhemmat ja lapsenlapset -lomien hakuaika on käynnissä. Lomapaikkoina ovat kylpylät Yyteri, Rauhalahti, Kuntoranta ja vanha tuttu Harjattula. Hakuaika on käynnissä 30.4.2014 asti. Raha-automaattiyhdistys tukee Nasy - Naiset Yhdessä ry:n lomatoiminnan järjestämistä. Toimistomme auttaa Sinua kaikissa lomatoimintaan liittyvissä kysymysksissä. Ota yhteyttä toimisto@nasylomat.fi tai 045 102 7339. Tervetuloa ostoksille Nasy - Naiset Yhdessä ry:n pieneen verkkokauppaan! Verkkokauppa on avattu ja tilattavissa House of Elliotin kauniita koruja. www.nasylomat.fi
Tervetuloa ystävänpäiväkahveille Jämsän Eloseen klo 15.30 ja Jyväskylän Eloseen klo 17.30!
Puoluevaltuuston kokouksessa nimettiin Henna Virkkunen Keski-Suomesta ehdokkaaksi Euroopan Parlamenttiin. Nyt se on virallista!