Itsenäinen Suomi – yhteinen asiamme - Pia Tuomi-Sorjonen16.4.2020 12:49

Hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan jopa kolmannes nuorista miehistä jättää asevelvollisuuden suorittamatta. Osa karsiutuu jo heti kutsunnoissa, osa sitten palveluksensa aikana. Kaksi kolmannesta nuorista miehistä kuitenkin suorittaa asepalveluksen, mikä riittää, sillä onneksi myös nuorilla naisilla on intoa armeijaan. Suomessa naisten on ollut mahdollista hakeutua vapaaehtoiseen asepalvelukseen vuodesta 1995 alkaen. Vuosittain noin tuhat naista on suorittanut vapaaehtoisen varusmiespalveluksen. Naisten vapaaehtoiseen varusmiespalvelukseen haki maaliskuun 2020 alussa päättyneessä haussa 1 400 naista. Määrä oli historian toiseksi korkein ja kasvoi vuoden takaisesta 163:lla.

Uutissuomalaisen tekemän maaliskuun alussa julkistetun gallupin mukaan yli kolmannes siihen vastanneista velvoittaisi miesten lisäksi myös naiset osallistumaan kutsuntoihin. Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) on ilmoittanut haluavansa lisätä asepalveluksen suorittavien naisten määrää ja on ehdottanut kutsuntojen ulottamista myös naisiin. Valtioneuvosto onkin maaliskuussa asettanut parlamentaarisen komitean selvittämään yleisen asevelvollisuuden kehittämistä ja maanpuolustusvelvollisuuden täyttämistä. Komitean yhtenä tehtävänä on selvittää mahdollisuuksia myös naisia koskeviin kutsuntoihin. Kutsunnat eivät kuitenkaan tarkoittaisi naisille pakollista asevelvollisuutta.

Varusmiesliitto kannattaa kaikille pakollisia kutsuntoja. Sen mukaan kutsunnat olisivat hyvä väylä tarjota naisille tietoa armeijasta. Lisäksi se olisi Puolustusvoimille hyvä paikka rekrytoida naisia erilaisiin tehtäviin. Kutsumalla myös naiset kutsuntoihin he saattaisivat innostua varusmiespalveluksesta entistä enemmän.

Nykymaailmassa pyritään sukupuoliseen tasa-arvoon. Siihen vain toista sukupuolta koskevat kutsunnat ja asevelvollisuus eivät sovi. Kysymykseen ”Jos Suomeen hyökätään, olisitteko itse valmis osallistumaan maanpuolustuksen tehtäviin kykyjenne ja taitojenne mukaan?” vastaisi myöntävästi peräti 85 prosenttia suomalaisista. Kokoomusta kannattavista peräti 99 prosenttia vastasi kysymykseen ”kyllä.” Itsenäinen Suomi on yhteinen asiamme.

Pia Tuomi-Sorjonen

Keski-Suomen Kokoomusnaiset hallituksen jäsen