Kuntien isot haasteet16.4.2021 12:32

Kuntaliitto teki vuonna 2020 kyselytutkimuksen, joka kohdistettiin yli 30 000 kuntalaiselle eri kunnista.Keski-Suomesta otantaan tuli asukkaita Jyväskylästä, Keuruulta ja Petäjävedeltä. Noin kolmasosa vastasi kyselyyn. Kyselyssä kysyttiin mm kuntien palveluista.

Suuria haasteita kohdentuu kuntiin lähivuosina. Väestö vanhenee ja etenkin keskuspaikkakunnilla monikulttuuristuu. Kunnat erilaistuvat ja taloudellinen kantokyky joutuu koville. Lakisääteiset tehtävät korostuvat. Työ vaatii jatkuvaa oppimista ja työelämän pelisäännöt muuttuvat. Demokratia muuttuu ja osallistuminen demokratiaan muuttaa muotoaan.

Tärkeätä on yhdenvertaiset palvelut, niiden saatavuus ja saavutettavuus. Resursseja on kohdennettava uudelleen. Kuntalainen käyttää eniten palveluja yli 65-vuotiaana ja ikääntymisen myötä palvelutarve lisääntyy. Lakisääteisten palvelujen tarve kasvaa. jaettavaa pitää tehdä lisää, jotta jakamista riittäisi. Yrittämistä tulee tukea.

Kyselyssä kolmen kärkeen nousivat hyvä asuinympäristö, hyvät palvelut ja luonnonläheisyys. Parhaiten saatavuus ja saavutettavuus toteutuu kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluissa, terveyspalveluissa sekä varhais- ja opetuspalveluissa. Siinä pohtimista valittaville valtuustoille.

Ulla Palmu

Saarijärven kokoomusnaiset