Keski-Suomen kokoomusnaiset: Kuntoutus jokapäiväiseksi kotihoidossa oleville vanhuksille

31.5.2016

Puoluehallitus kiittää kokoomusnaisten aloitetta kuntoutuksen edistämiseksi

Kuntoutus jokapäiväiseksi kotihoidossa oleville vanhuksille

Keski-Suomen Kokoomusnaiset ry

Kotihoidossa olevien vanhusten kuntoutuksen käytänteet vaihtelevat kunnittain hyvin paljon, ja monissa kunnissa vanhuksen omaa toimintakykyä ylläpitävää kuntoutusta ei anneta lainkaan. Kuntoutuksen ja oman toimintakyvyn ylläpitäminen tulisi kuitenkin kuulua tiiviiksi osaksi kotipalvelun ja -sairaanhoidon työotetta.

Kuntoutus ja toimintakyvyn ylläpito nostetaan tärkeänä asiana esille laissa ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista, mutta juuri uudistetussa sosiaalihuoltolaissa niiden asemaa ei muutettu mitenkään. Sosiaalihuoltolaki velvoittaa kuntia antamaan samat kotihoidon palvelut kuin aikaisemminkin. Tämä on suuri pettymys.

Konkreettisina ideoina ja kuntoutuksen laadun takaamiseksi esitämme, että fysioterapeutti laatii kuntoutumisohjelman jokaiselle kotihoidossa olevalle ja että jokaiselle kotihoidon asiakkaalle valitaan vastuuhenkilö huolehtimaan ohjelman toteutumisesta. Vastuuhenkilö voi olla esimerkiksi kotihoidon työntekijä, joka joka tapauksessa käy asiakkaan kotona. Lisäksi ehdotamme, että ikäihmisille ja kotihoidon asiakkaillevkehitettäisiin jumppaohjelmia esimerkiksi tv:n aamulähetyksiin.

Edellä todetun perusteella Keski-Suomen Kokoomusnaiset ry esittää, että hyväksyessään aloitteen puoluekokous velvoittaa puoluehallituksen sekä kehottaa eduskunta- ja ministeriryhmää aktiivisesti edistämään julkisuudessa sekä poliittisessa toiminnassa kuntoutuksen ja oman toimintakyvyn ylläpitämisen tuomista vanhuspalvelulain hengessä kuntien kotihoidon palveluvalikoimaan.

PUOLUEHALLITUKSEN VASTAUS: Puoluehallitus kiittää aloitteen tekijöitä tärkeän asian nostamisesta keskusteluun.

Kokoomus edistää hallituksessa voimakkaasti ikäihmisten palveluiden kehittämistä. Hallituksen Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa -kärkihanke tähtää nykyistä huomattavasti vaikuttavampiin, laadukkaampiin ja ennen kaikkea asiakaslähtöisempiin iäkkäiden ihmisten palveluihin. Uudistetussa rakenteessa kotiin annettavat ja kotoa käsin saavutettavat palvelut ovat ensisijaisia. Hanke rahoittaa laajoja kuntakokeiluja, jotka kokeilevat uusia ja ottavat käyttöön jo toimiviksi osoittautuneita toimintamalleja.

Normien purkaminen on ollut Kokoomuksen yksi keskeisistä tavoitteista. Osana norminpurkua Kokoomus on sitoutunut tavoitteeseen, että kuntien velvollisuuksia ei lisätä. Ylimääräistä byrokratiaa ja pakottavia määräyksiä on pyritty järjestelmällisesti karsimaan kaikilla hallinnon tasoilla. Käytännössä kaikille byrokratiaa kasvattavilla normeilla on taustanaan hyvä tarkoitus. Tosiasiassa kuitenkin monet näistä sinänsä hyvistä tavoitteista voidaan saavuttaa joko kevyemmällä sääntelyllä ja ohjauksella tai jopa kokonaan ilman sääntelyä.

TV:n aamulähetysten sisältö on kaupallisten sekä julkisten kanavien itsensä päätettävissä. Ei ole tavoiteltavaa tai edes suotavaa, että Kokoomuksen eduskuntaryhmä tai puolueen toimielimet pyrkisivät vaikuttamaan tv-kanavien ohjelmasisältöihin, vaikka kyseessä olisi hyvää tarkoittava ajatus tuoda lähetyksiin ikääntyvien ihmisten toimintakykyä parantavia ja ylläpitäviä jumppaohjelmia.

Aloitteen tavoite edistää julkisuudessa sekä poliittisessa toiminnassa kuntoutuksen ja oman toimintakyvyn ylläpitämisen tuomista vanhuspalvelulain hengessä kuntien kotihoidon palveluvalikoimaan on kannatettava, eikä aloitteen ponsiosassa vaadita uusia pakottavia normeja kunnille.

Puoluehallitus esittää, että puoluekokous hyväksyisi aloitteen.