Keski-Suomen Kokoomusnaiset: Kuntoutus jokapäiväiseksi kotihoidossa oleville vanhuksille

14.4.2016

Riitta-Maija Hautamäki, Keski-Suomen Kokoomusnaisten puheenjohtaja

Kotihoidossa olevien vanhusten kuntoutuksen käytänteet vaihtelevat kunnittain hyvin paljon ja monissa kunnissa vanhuksen omaa toimintakykyä ylläpitävää kuntoutusta ei anneta juuri lainkaan.  Kuntoutuksen ja oman toimintakyvyn ylläpitäminen tulisi kuitenkin kuulua tiiviiksi osaksi kotipalvelun ja – sairaanhoidon työotetta.

Käytännössä asian voisi toteuttaa esimerkiksi niin, että fysioterapeutti laatii kuntoutumisohjelman jokaiselle kotihoidossa olevalle ja että jokaiselle kotihoidon asiakkaalle valitaan vastuuhenkilö huolehtimaan ohjelman toteutumisesta. Vastuuhenkilö voi olla kotihoidon työntekijä, joka jo joka tapauksessa käy asiakkaan kotona.

Kuntoutus ja toimintakyvyn ylläpito nostetaan tärkeänä asiana esille laissa ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.  Uudistetussa sosiaalihuoltolaissa sen asemaa ei muutettu mitenkään.

Keski-Suomen Kokoomusnaiset pitävät tärkeänä kuntoutuksen käytäntöjen kehittämistä yllä esitetyllä tavalla.

Lisätietoja: Riitta-Maija Hautamäki, GSM 040 7077 529